OREGON® CSILLAGKERÉK - TŰGÖRGŐ
A láncfűrész egyik fontos alkatrésze a csillagkerék. Függetlenül attól, hogy tűfogas vagy PowerMate™ csillagkerék rendszerről van-e szó, vannak bizonyos dolgok, amelyek révén maximalizálhatjuk a láncfűrész vágási teljesítményét és hosszabb élettartamot érhetünk el.
Amennyiben Ön addig szokott egy fűrészláncot használni, amíg az tart, és ilyenkor vesz egy újat, akkor azt ajánljuk, hogy minden lánchoz vegyen egy új csillagkereket is. Egy kopott csillagkerékkel használt új lánc szinte biztosan megnyúlik néhány, a láncvezetőn megtett kör után.
Amennyiben több láncot is szokott használni, akkor alkalmazhatja az „egy csillagkerék-két lánc” módszert: amikor vesz két új láncot, vásároljon egy új csillagkereket is. A két láncot felváltva használja a csillagkeréken, hogy nagyjából ugyanakkor kopjanak el. Amikor eljön az idő két új fűrészlánc vásárlására, vegyen egy új csillagkereket is. Ezzel a módszerrel pénzt takaríthat meg a csillagkerekeken, és a fűrészláncokat is jó állapotban tudja tartani. (Ne feledkezzen meg a láncvezetőről sem, amelyre ugyanezek a tanácsok vonatkoznak.)
Amikor a láncot kicseréli és ehhez felnyitja a fűrészt, vizsgálja meg a csillagkerék dobját is. Amennyiben repedéseket vagy hiányzó darabokat lát, akkor eljött az idő a dob cseréjére. Teljes sebességnél a kitáguló tengelykapcsoló hatalmas erőt gyakorol a dobra, melynek eltörése katasztrofális hatású is lehet.
Minden csillagkerék-dobban van valamiféle csapágy vagy persely. A csapágy csak alapjáraton forog, mert magas fordulatnál a dob a főtengellyel azonos sebességgel forog, ám a legtöbb láncfűrész az idő jelentős részében alapjáraton dolgozik. Ha a csapágy nem működik, akkor előfordulhat, hogy a fűrészlánc akkor is mozog, amikor a fűrész alapjáraton van, ami biztonsági szempontból problémás. A lényeg, hogy a csapágyat vagy perselyt időnként meg kell zsírozni, e célra a csillagkerékhez alkalmazott zsír is alkalmas.
Ellenőrizze magát a csillagkereket is kopás szempontjából. Azt ajánljuk, hogy cserélje a csillagkereket, amikor átmérője kb 0,5 mm-rel csökkent. Ez azt jelenti, hogy minden egyes tűfog vagy a perem 0,25 mm-t kopott. Egy emberi hajszál kb. 0,07 mm vastag, azaz kb. három hajszálnyi kopás után jött el az idő csillagkerék cseréjére.
A csillagkerék egy kicsit olyan, mint a sebességváltó az autókon: nem olyan izgalmas, mint a motor, nem olyan vonzó, mint a fényezés, de nélküle nem megy az autó sehová. Ellenőrizze a csillagkereket gyakran, hogy a láncfűrészének ezen fontos alkatrésze ne akkor hagyja cserben, amikor a legnagyobb szüksége lenne rá.